Ateliér architektonické tvorby 3
129AT3Anotace
Předmět navazuje na ateliér ATV2, jehož náplní je stavba občanské budovy menšího rozsahu.
Tématem ateliéru AT3 je budova většího rozsahu s více provozními okruhy v konkrétním prostředí. Jedná se o budovu běžného druhu občanské vybavenosti střední velikosti. Nedílnou součástí tématu je i navazující venkovní prostor.
Cílem předmětu je rozvinout získané dovednosti studentů a prohloubit jejich znalosti zejména z nauky o budovách, o rozvoji území, o architektonické a výtvarné kompozici, o konstrukcích pozemních staveb, o technických zařízeních budov a o energetické efektivitě staveb.
V rámci bakalářského studia místo ateliéru architektonické tvorby 129AT02 a 129AT03 lze absolvovat nový ateliér 129IDS International Design Studio 1 nebo 2 v anglickém jazyce, ve společné skupině se zahraničními studenty, kteří přijíždějí na univerzitu především v rámci programu Erasmus+.
Studenti pracují v týmech (většinou tříčlenných) a to tak, že v týmu by neměli být studenti ze stejné země.
Vytváří se tak možnost navázání nových vztahů, získávání zkušeností z jiného pracovního i kulturního prostředí, rozšíření komunikačních dovedností. V ateliéru IDS je tak možnost připravovat se na práci v mezinárodním prostředí nebo se tak můžete připravit na zahraniční stáž.
Součástí ateliérové výuky je 4 denní workshop ve výukovém středisku FSv v Telči.
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu jsou, mimo vlastní motivace a aktivity, také dobré studijní výsledky v předcházejících semestrech předmětu ateliérové tvorby a komunikační schopnosti v anglickém jazyce.
Základní údaje
- Stupeň studia: Bc
- Katedra zajišťující výuku: K129 – Katedra architektury
- Kód – Název studijního předmětu: 129AT3 – Ateliér architektonické tvorby 3
- Typ předmětu: povinný
- Ročník / semestr: 3/6
- Rozsah studijního předmětu: 0+8
- Hodin. za týden: 8
- Kreditů: 10
- Jiný způsob vyjádření rozsahu: –
- Způsob zakončení: klasifikovaný zápočet
- Forma výuky: ateliér
- Garant(i) předmětu: Ing. arch Petr Lédl, Ph.D.
Časový program přednášek a cvičení
(03-05) Práce na architektonicko- urbanistickém konceptu řešení vztahů navrhované budovy, jejích provozů a jejího okolí
(05-10) Práce na architektonickém prostorovém konceptu budovy, technickém a konstrukčním konceptu stavby, architektonickém návrhu budovy
(11-12) Práce na finálním výkrese a modelu
Způsob a harmonogram průběžné kontroly studia během semestru
Požadavky ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu
- Odevzdání práce v termínu
- Odevzdání práce formou předepsaného elaborátu
- Povinná a aktivní účast na výuce, na prezentacích, maximálně 3 omluvené absence
Podíl zkoušky na celkovém hodnocení předmětu
Seznam požadovaných návazností
Seznam doporučené studijní literatury
- Odborná periodika zaměřená na současnou světovou a českou architekturu (např. The Architecture Review, Architekt, A10, Eettbewerbe aktuell, Detail,apod.)
- Publikace o současné architektuře (knihovna Katedry architektury, NTK)
- Webové stránky předních architektonických ateliérů a servery zaměřené na současnou architekturu a design
Sylabus
AT3-podklady (pdf – 64 kB)
Vyučující AT3 LS 2018/19
Gleich
Koncertní hala
Koncertní hala pro cca 400 až 500 diváků, se zázemím pro hostující ansámbly, tj. bez domovského souboru (= jednodušší zázemí orchestru) na pozemku v Praze na Dvořákově nábřeží, mezi nemocnicí Na Františku a Anežským klášterem.
Kopřiva – Svatoš
Sokolovna v Říčanech
Zadání vychází z fenomenálního archetypu víceúčelové sportovní stavby první republiky, sokolovny. Spojovala v sobě funkce sportovní, kulturně společenské i gastronomické. Sokol Říčany chce náhradu za stávající sokolovnu, která bude zbourána. Studenti navrhnou moderní sokolovnu, ve které se potká tradice sokolského sportu se soudobým architektonickým pojetím.
Knytl – Šabart
Hlavní zadání – volnočasový areál Strahov
Na ploše mezi ulicemi Běžecká, Atletická a Skokanská by měl vzniknout volnočasový areál s kulturními, společenskými a sportovními aktivitami. V úvodu atelieru budeme společně rozebírat zadání, hledat hlavní možná témata, filozofii náplně a úhly pohledu pro zpracování úkolu. Současně studenti vytvoří dvou až tříčlenné skupinky, které poté budou zpracovávat společný koncept celého území. V něm si poté každý vybere svou vlastní úlohu, kterou zpracuje ve formě architektonické studie. Přitom ale bude skupina spolupracovat i nadále, jednotlivá řešení si budou vytvářet vzájemně kontext a přemýšlet o detailech veřejného prostoru, který se mezi nimi nachází.
Med – Smolík
Nová budova ZUŠ (základní umělecká škola) Pardubice
Jedná se o reálné zadání na konkrétní pozemek. Téma je připravené v součinnosti s městem Pardubice. Budova bude sloužit oborům (hudební, taneční, výtvarný, literárně-dramatický). Budova nabídne nejen prostory pro výuku, ale také pro prezentaci uměleckých výstupů žáků. Školu navštěvuje 1200 žáků.
Dvořák – Filsak
Ambasáda Addis Abeba
Vše o soutěži nalezneš na https://www.inspireli.com/cz/awards/real-project.
Smitka – Štibor
Studentský klastr Hadovka
Návrh multidisciplinárního objektu v Glinkovo ulici pro studentské aktivity v rámci studia a mimo něj. Studentské bydlení, hudební klub, start – up ateliery. Propojujícím tématem atelieru bude hybridní (paralelní) povaha návrhu budovy a jejího užívání. Vymezení pláště budovy a rozhraní exteriéru a interiéru, vyřešení složitých prostorových vztahů na parcele a provozu v okolí.
Novotná – Kalivoda
Polyfunkční dům na Špejchaře
Polyfunkční dům na Špejchaře (administrativa+ komerční prostory). Součástí ateliéru počítačová grafika (Revit, Archicad)
Ambasáda Addis Abeba
Vše o soutěži nalezneš na https://www.inspireli.com/cz/awards/real-project.
Tichý – Trojan – Eckschlager
Rekonstrukce a nástavba Paláce Dunaj na Národní třídě v Praze
Jedná se o zpracování studie nového atraktivního komerčního využití objektu. Zvláštní pozornost bude věnována střešní, jedno až dvoupodlažní nástavbě, s ohledem na okolní zástavbu a panoramatické výhledy na Prahu. Jsou připraveny kompletní projektové podklady – zaměření stávajícího stavu, stavebně historický průzkum, stavebně technický posudek.