Ateliér tvorby – magisterský 1
129AMG1Anotace
Charakteristika obsahu předmětu
Výuka navazuje na zkušenosti studentů získané v oblasti architektonické tvorby, urbanismu, typologie a technických předmětů v bakalářském stupni studia. Tématy ateliéru AMG1 jsou rozvoj a regenerace vystavěného prostředí cestou rekonstrukcí, přestaveb, konverzí a dostaveb urbánních enkláv, nevyužitých průmyslových areálů i lokalit stavebně-historického odkazu. Společné pro všechna témata je východisko veřejného prostoru, náhled urbánní komunikace, udržitelný rozvoj jako inherentní téma rozvoje vystavěného prostředí a prostorové (nikoliv objemové) pojetí architektury.
Vedle vlastního tématu a úlohy studenti v předstihu – zpravidla do poloviny listopadu – zpracují ještě tzv. vedlejší úlohu. Ta zpravidla spočívá v řešení předstihového, z hlediska realizace časově a finančně nenáročného využití vybrané části zadaného území.
Do výuky se zapojují i učitelé z katedry 124 – konstrukcí pozemních staveb: v blocích tematických seminářů se studenti seznámí mimo jiné s ekonomickým, legislativním a realizačním rámcem rozvoje vystavěného prostředí. Dále se studenti seznámí se pokročilými technologiemi, uplatňujícími se při navrhování architektury a staveb, zejména s technologií virtuální reality a s aplikacemi tzv. umělé inteligence.
Fakultativní součástí výuky je blok přednášek, seminářů a praktických cvičení ze sociologie a sociální psychologie, aplikovaných pro architekty, zejména se zřetelem k tématu veřejného prostoru.
Poznatky, získané v tematických seminářích studenti bezprostředně uplatní v ateliérové práci.
Očekávaná dovednost / znalost studenta po absolvování předmětu
Cílem předmětu je posun znalostí, kompetencí a chápání architektonického řemesla, které studenti nabyli studiem na bakalářském stupni, na úroveň vyspělého, komplexního, ve všech polohách fundovaného přístupu k architektuře i urbanismu. Znalosti a dovednosti studentů v oboru architektonické tvorby se zásadně přiblíží etalonu nejlepší současné mezinárodní praxe.
Systematicky bude rozvinuta schopnost studentů zpracovat analýzu architektonické úlohy, zakotvenou v předchůdném porozumění úloze, která vyhodnotí lokalitu a širší vztahy v území i ve společenském a kulturním kontextu, hodnoty, limity, omezení a SWOT v komplexu souvislostí. Analytická fáze nejen poskytuje východiska řešení úlohy: analytický pohled se prolíná navzájem ve zpětných vazbách s formulací konceptu a principů komplexního architektonického návrhu. Koncept řešení bude zpracován ve formě kresebných skic a pracovních prostorových modelů. Naváže rozpracování konceptu v komplexním architektonickém řešení ve všech kategoriích náhledu, které se uplatnily již v analytické poloze a které jsou předpokladem realizace architektury, včetně jejího konstrukčního řešení, energetického a materiálového řešení a řešení pohody mikroklimatu v kontextu životního cyklu stavebního díla.
Interiér stejně jako venkovní prostor, navazující na budovy, nejsou dodatečnou úlohou – jsou nedílnou součástí architektury.
Studenti zvládnou základy ekonomiky a řízení stavebnictví, naučí se uvažovat o rozvoji vystavěného prostředí v souvislostech ekonomických, legislativních i realizačních.
V provozu ateliéru je rozvíjena schopnost studentů formulovat odborný názor, presentovat stanoviska a řešení v rozpracovanosti i finální řešení a obhajovat je v diskusi se spolužáky stejně jako s učitelem. Studenti si osvojí základy využití pokročilých počítačových technologií architektonického navrhování.
Základní údaje
- Stupeň studia: Mgr
- Katedra zajišťující výuku: K129 – Katedra architektury
- Kód – Název studijního předmětu: 129AMG1 – Ateliér tvorby – magisterský 1
- Typ předmětu: povinný
- Ročník / semestr: 1/1
- Rozsah studijního předmětu: 0+12
- Hodin. za týden: 12
- Kreditů: 14
- Jiný způsob vyjádření rozsahu: –
- Způsob zakončení: klasifikovaný zápočet
- Forma výuky: atelier
- Garant(i) předmětu: prof. Ing. arch. Michal Šourek
Časový program přednášek a cvičení
Výuka je rozdělena do dvou částí: osmi až desetihodinové ateliérové výuky a navazujícího dvou až čtyřhodinového bloku tematických seminářů.
Orientační časový rozvrh ateliérové výuky během semestru:
(1–3) Přípravná a analytická fáze
(1–5) Formulace konceptu, zpracování modelů
(5–9) Rozpracování konceptu
(10–12) Finální zpracování
Způsob a harmonogram průběžné kontroly studia během semestru
-
Prezentace dokumentující vývoj a stadium návrhu v rozsahu alespoň 2x za semestr.
Požadavky ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu
- Povinná účast na výuce, maximálně 3 omluvené absence
- Odevzdání práce v termínu
- Odevzdání práce formou předepsaného elaborátu
Podíl zkoušky na celkovém hodnocení předmětu
Předmět není zakončen zkouškou.
Seznam požadovaných návazností
Předmět AMG1 je bez návazností.
Seznam doporučené studijní literatury
Text přednášek Od funkčních ploch k metropolitní struktuře: Veřejný prostor v kontextu udržitelného rozvoje (dostupné zde: sourek_verejny_prostor_v_kontextu_UR) a Architektura v moderní době: Hledání veřejného prostoru (dostupné zde: hledani_verejneho_prostoru_sourek)
Aténská charta 2003, (chytrá, udržitelná města)
Ženevská charta OSN o udržitelném bydlení, 2015 (v modifikované podobě je použitelná pro všechny typologické druhy),
Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR do roku 2030, Úřad vlády ČR 2016
Další publikace o současné architektuře a o teorii architektury (knihovna Katedry architektury, NTK)
Odborná periodika zaměřená na současnou světovou a českou architekturu (např. The Architecture Review, Architekt, A10, Wettbewerbe aktuell, Detail, apod.)
Webové stránky předních architektonických ateliérů a servery zaměřené na současnou architekturu a design
Témata ateliérů AMG1 – zimní semestr 2024/2025 (pro zaměření A+S)
–––
Šourek – Klozar – Žďára
Regenerace a dostavba dejvického akademického kampusu. Komplexní úloha intervencí ve studentům důvěrně známém území s důrazem na artikulaci veřejného prostoru univerzitního a vědeckého kampusu 21. století v kontextu metropole a zástavbu a přestavbu ploch, které jsou nevyužité nebo využité jen nedostatečně, zejména, nikoliv však výlučně tzv. čtvrtého kvadrantu a území halových laboratoří FEl a FS. Studenti se naučí pracovat s inovativními návrhářskými nástroji, jmenovitě se sw platformou Wearrecho a s aplikacemi tzv. umělé inteligence. Součástí výuky bude blok přednášek, seminářů a praktických cvičení ze sociologie a sociální psychologie, aplikovaných pro architekty, zejména se zřetelem k problematice veřejného prostoru.
–––
Šenberger – Pustějovský
Konverze areálu Altenberg: Jihlava – Staré hory. Adaptace dnes pouze částečně a utilitárně využitého rozsáhlého areálu bývalé textilky s bohatou historií v Jihlavě – Starých Horách. Předpokládané nové využití je polyfunkční: výroba, služby, kultura a volný čas, bydlení, ubytování.
Očekáváme kreativní přístup k transformaci celého areálu – v kontextu lokality, historie, vlastností prostorové struktury – včetně možnosti doplnění areálu o novostavby. Důraz bude kladen na úvahu o etapizaci přeměny areálu, zachování universality objektů, připravenost na různé scénáře budoucího rozvoje areálu.
Doplňková úloha bude věnovaná námětům pro okamžité využití existujících budov a veřejných prostranství jako nulté – iniciační etapy před zahájením celkové přeměny.
–––
Hájek – Stark – Novák (K124)
Ateliér zaměřený na principy navrhování udržitelné architektury. Výuku doprovodí tematicky zaměřené přednášky a ukázky práce s návrhovými nástroji pro koncepční řešení kvality osvětlení, stínění, přehřívání ad.
Preferované zadání – Architecture Student Contest Saint-Gobain – Nord Isére, Francie
Mezinárodní soutěž Architecture Student Contest Saint-Gobain. Po předchozích ročnících v Astaně, Miláně, Dubaji, Paříži, Lisabonu, Helsinkách a další se letos přesouváme do francouzského Nord Isére.
V zadaném území o rozloze 2 ha je úkolem zpracovat koncepční urbanistický návrh rezidenční čtvrti/kampusu pro studenty a akademické pracovníky s podrobnějším rozpracováním jedné vybrané obytné stavby. Důraz je kladen na návrh veřejného prostranství se zaměřením na urbanistický detail a kvalitu parteru. A závěrem malá motivace: naši studenti se v uplynulých ročnících této soutěže pravidelně opakovaně umístili na předních příčkách.
Alternativní zadání – nádraží Praha Horní Měcholupy
Alternativní zadání pro studenty, kteří by nechtěli zpracovávat preferované zadání. Návrh multifunkčního objektu zastávky moderní městské železnice, vytvářejícího lokální centrum. S využitím aktuálních trendů udržitelné mobility obdobné zahraniční stavby zahrnují nejenom dopravní funkci, ale svojí polyfunkčností přispívají k všestrannému rozvoji urbanizovaných území.
Doplňková úloha magisterského ateliéru – odpočivné místo u cyklostezky
Studentská soutěž na malé odpočivné místo u cyklostezky ve městě Starý Plzenec s možností realizace vítězného návrhu.
–––
Dvořák – (ADNS) – Němec (ADNS) – Vaněk
Dostavba levého křídla Průmyslového paláce v Praze 7
V brzkých dnech bude dostavěno levé křídlo Průmyslového paláce v Praze, které podlehlo ničivému požáru v roce 2008. Zcela konzervativně, bez fantazie a posunu doby o sto let dopředu. Domníváme se, že se jedná o další selhání pohledu, nebo spíše neschopnosti přijímat nové postupy, pražské památkové péče na práci se stavbou vzniklou na konci devatenáctého století. Zadáním našeho ateliéru je posunutí se ve fantazii studenta o několik let zpět a soustředění se na představu a navržení současné architektury pro toto důležité místo. Zadaná stavba musí obsahovat moderní konstrukce a výraz, program s nároky na současný provoz pro výstavy a kongresy. Součástí zadání bude i stavební a historický rozbor původního Průmyslového paláce, stavby která vznikla původně na přechodnou dobu několika let.
Palác navrhl český architekt Bedřich Münzberger, v roce 1891 pro Jubilejní zemskou výstavu. Architekt Münzberger chtěl původně vytvořit klasickou stavbu z cihel a omítky, ale pod vlivem mladých architektů, ovlivněných pařížskou Světovou výstavou z roku 1889 a tamní architekturou (např. Eiffelova věž) nakonec navrhl kombinaci tradiční a železné konstrukce, v českých zemích do té doby nevídanou. Palác byl slavnostně otevřen v březnu 1891 a dne 15. května 1891 v něm byla otevřena Jubilejní zemská výstava.
Naším úkolem bude přehodnotit názor, tedy dostavět křídlo bezinvenční replikou a pokusit se o stavbu odpovídající tomuto století, ale i respektující zachovalou střední loď a pravé výstavní křídlo.
–––
Témata ateliérů AMG1 – zimní semestr 2024/2025 (zaměření ochrana a obnova památek.)
Hulec – Kroftová
V rámci ateliéru budeme zpracovávat zadání studentské soutěže pro město Alexisbad, na kterém budeme spolupracovat s partnerskou univerzitou v Erfurtu.
Ze zadávací dokumentace: Cílem návrhu je úprava dvou objektů v historickém jádru lázeňského města Alexisbad na kongresové centrum a ubytování, vč. návrhu úpravy okolního parku. Navrhovaný projekt by měl zohledňovat požadavky památkové péče i současný stav vědy z hlediska udržitelné výstavby.
Více informací na https://www.vdi.de/tg-fachgesellschaften/wettbewerb-integrale-planung
–––
Témata ateliérů ADM1 – zimní semestr 2024/2025
Nabízíme příležitost rozvíjet nejen Vaše jazykové schopnosti, ale také multikulturní poznání a zkušenosti s návrhem sdílené architektury! Studio je vedeno se záměrem propojení českých a zahraničních studentů, jejich kultur a architektonických dovedností (bude vedeno v AJ s podporou v češtině) – těšíme se na Vás!!
–––
Udržitelné navrhování – série výukových videí
V následující sérii videí si osvětlíme základní principy, jak lze z titulu naší profese přispět k udržitelnému rozvoji. Mimo jiné si ukážeme, jak si sestavit základní analýzy, jak výhodně využít energii slunce, jak omezit tepelné ztráty a potřebu tepla, jak zajistit letní tepelnou stabilitu a další, a to vše s cílem pomoci Vám navrhovat kvalitní, krásné a udržitelné stavby.
Za finanční podpory
Nové vnitřní soutěže FSv ČVUT v rámci Institucionálního plánu ČVUT pro rok 2021, č. projektu 1052101A007 (hlavní řešitel: Lenka Ingrišová)
Úvod do série
Ostatní videa
https://moodle-ostatni.cvut.cz/course/view.php?id=482
Credits
Written & Directed by: Martin Stark
Consultants: Aleš Brotánek, Anna M. Černá, Antonín Lupíšek, Jiří Novák, Jan Růžička
First assistant director: Anna Marie Černá
Narrated by: Martin Stark, Ladislav Kalivoda, Lee Kelso (EN)
Translation (EN): Anna Marie Černá, Sandra Giormani, Martin Stark
Storyboard artist/graphics by: Martin Stark
Camera operators: Jiří Mezera, Martin Stark
Edited / sound / visual effects by: Martin Stark