Ateliér architektonické tvorby 2
129AT02Anotace
Předmět navazuje na ateliér AT01, jehož náplní je bytový dům.
Tématem ateliéru AT02 je budova některého z běžných druhů občanské vybavenosti malé velikosti s jedním provozním okruhem. Nedílnou součástí tématu je i navazující veřejný prostor.
Cílem předmětu je
- rozvinout a prohloubit dovednosti studentů, které získali v předchozí ateliérové výuce,
- na praktických příkladech uplatnit a upevnit teoretické znalosti z předchozích přednášek a cvičení
- a prohloubit znalost, chápání a schopnost praktického uplatnění principů architektonického myšlení.
Místo ateliéru architektonické tvorby 129AT02 a 129AT03 lze absolvovat nový ateliér 129IDS International Design Studio 1 nebo 2 v anglickém jazyce, ve společné skupině se zahraničními studenty, kteří přijíždějí na univerzitu především v rámci programu Erasmus+.
Studenti pracují v týmech (většinou tříčlenných) a to tak, že v týmu by neměli být studenti ze stejné země.
Vytváří se tak možnost navázání nových vztahů, získávání zkušeností z jiného pracovního i kulturního prostředí, rozšíření komunikačních dovedností. V ateliéru IDS je tak možnost připravovat se na práci v mezinárodním prostředí nebo se tak můžete připravit na zahraniční stáž.
Součástí ateliérové výuky je 4 denní workshop ve výukovém středisku FSv v Telči.
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu jsou, mimo vlastní motivace a aktivity, také dobré studijní výsledky v předcházejících semestrech předmětu ateliérové tvorby a komunikační schopnosti v anglickém jazyce.
Základní údaje
- Stupeň studia: Bc
- Katedra zajišťující výuku: K129 – Katedra architektury
- Kód – Název studijního předmětu: 129AT02 (129ATV2) – Ateliér architektonické tvorby 2
- Typ předmětu: povinný
- Ročník / semestr: 3/5
- Rozsah studijního předmětu: 0+6
- Hodin. za týden: 6
- Kreditů: 8
- Jiný způsob vyjádření rozsahu: –
- Způsob zakončení: klasifikovaný zápočet
- Forma výuky: ateliér
- Garant(i) předmětu: doc. Ing. arch. Petr Šikola, Ph.D.
Časový program přednášek a cvičení
(02-03) Analýzy a rešerše
(03-05) Práce na architektonicko- urbanistickém konceptu a řešení vztahů navrhované budovy, jejího provozu a jejího okolí
(04-10) Práce na architektonickém prostorovém konceptu budovy, technickém a konstrukčním konceptu stavby, architektonickém návrhu budovy
(11-12) Práce na finálním výkrese a modelu
Způsob a harmonogram průběžné kontroly studia během semestru
Požadavky ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu
- Odevzdání práce v termínu
- Odevzdání práce formou předepsaného elaborátu
- Povinná a aktivní účast na výuce, maximálně 3 omluvené absence
Podíl zkoušky na celkovém hodnocení předmětu
Seznam požadovaných návazností
Seznam doporučené studijní literatury
- Odborná periodika zaměřená na současnou světovou a českou architekturu (např. The Architecture Review, Architekt, A10, Wettbewerbe aktuell, Detail,apod.)
- Publikace o současné architektuře (knihovna Katedry architektury, NTK)
- Webové stránky předních architektonických ateliérů a servery zaměřené na současnou architekturu a design
Témata atelierů – ZS 2023/2024
–––
Hulec – Kolář – Boháč
Obec Březová-Oleško
Návrh architektonicko-urbanistického řešení malého multifunkčního objektu – budovy nového obecního úřadu na pozemku č. 190/1 v katastrálním území Březová Oleško. Součástí objektu bude kromě prostor obecního úřadu také společenský sál, obchod a ordinace lékaře. V návrzích budeme řešit také parkování a další vazby na území obce podle platného územního plánu – https://www.brezova-olesko.cz/uzemni-plan/ds-1096/p1=4768
–––
Lédl – Hájková – Slavkovský
Společenský dům Vesce
Zadáním ateliéru je kompletní rekonstrukce a modernizace společenského domu Vesce s důrazem na energetickou soběstačnost (FVE, baterie, využití dešťové vody atp.). Obec Vesce se nachází v okrese Tábor v Jihočeském kraji. Žije v ní 291 obyvatel. Leží 2,5 km jihozápadně od Soběslavi. Cílem zadání je, aby budova byla maximálně multifunkční – plesy, divadla, konference, koncerty, svatby apod. Náplní objektu je i příležitostné občerstvení a prostory pro krátkodobé ubytování (patro nad sálem- 10xdvoulůžkový pokoj).
–––
Trojan – Dvořák Voj. – Sapíková
Mezinárodní studentská soutěž Xella – SCHOLÉ VE VYSOKÝCH TATRÁCH / TÉMA: CENTRUM ŠPATNÉHO POČASÍ
Cílem letošní soutěže je zpracování teoretické ideové urbanistické a architektonické studie na základě zamyšlení se nad rozvojovým potenciálem městské části města Vysoké Tatry, Starého Smokovce. V prostředí jedinečných a charakteristických přírodních panoramatických scenérií tatranských vrcholků, na území Tatranského národního parku se nachází lokalita s velkým krajinně–historickým potenciálem, s budovou chátrajícího Amfiteátru a budovou historicky zvanou Bellevue.
Motto: „Volný čas tvoří nejdůležitější část našeho života” Denis Diderot.
–––
Jiran – Hexnerová – Máša
KOMUNITNÍ CENTRUM KŘESLICKÁ – Praha 10
Komunitní centrum jako součást nově komponovaného obytného souboru v Praze 10, Pod Bohdalcem. Jednopodlažní nepodsklepená stavba na půdorysu obdélníku cca 11x22m je umístěná na volném prostranství obytného souboru tvořeného pravidelnou osnovou bodových pěti – šestipodlažních činžovních vil (cca 200 bytů) jako jejich funkční doplňkové společensko – kulturní zázemí.
Optimální náplň – univerzální společenská místnost s barem, šatnou, recepcí se zázemím (kancelářský box), učebna s knihovnou (alt. liturgický prostor, skautská klubovna), 2x WC, WC pro handicapované přístupné zvenčí, dětské hřiště, lezecká stěna, pískoviště, skluzavka, sklad pro zahradní nářadí, univerzální sklad, apod…
–––
Rychtařík – Med
Mateřská škola ŠVENDOVA II, Hradec Králové
Návrh přístavby nebo samostatně stojící novostavby mateřské školy, který bude odpovídat současným požadavkům a zároveň citlivě reagovat na stávající objekt budovy MŠ od akad. arch. Jiří Zídka z padesátých let minulého století. Navýšení kapacity o 100 dětí odpovídá potřebě čtyř oddělení. Pozemek se nachází těsně u hranice městské památkové zóny a současně leží na území ochranného pásma městské památkové rezervace. Zahrada MŠ sousedí s Kubištovými sady. Návrh prověří možné rozšíření zahrady do plochy parku a navrhne parter předpolí MŠ včetně mobiliáře a organizace dopravy odpovídající potřebám rozšířeného provozu MŠ.
–––
Hlaváček – Linhartová – Hrochová
Muzeum Českého krasu v Berouně
Futuristická a vizionářská novostavba nového křídla Muzea Českého krasu v Berouně vytváří současnou protiváhu ke stávajícímu historickému objektu. Objekt bude zasazen do volné části pozemku v sousedství existujícího muzea a bude s ním funkčně logicky propojen. Jeho řešení musí navazovat na současné vývojové trendy rozvoje a přístaveb historických objektů. Celková náplň řešení bude rozdělena především na nový objekt, který nabídne prostory pro současné chápání muzea, směřovaná hlavně na komunikaci, výchovu a kontakt s mládeží a celkově s veřejností. Druhou částí bude přeorganizování historické části objektu tak, aby spolu s novou progresivní a současnou vizí vytvářela harmonický celek.
Projekt bude průběžně konzultován s vedením muzea a kraje. Výsledná řešení budou prezentována na platformách Středočeského kraje a budou ze strany kraje všem studentům finančně ohodnocena.
–––
Šikola – Klapalová – Neradová
Revitalizace areálu koupaliště v Libčicích nad Vltavou
Stávající areál městského koupaliště se nachází v atraktivní poloze na vyvýšeném místě nad centrem města a řekou Vltavou protékající dramatickým údolím lemovaným skalními stěnami. Areál je v současné době zanedbaný, vedení města směřuje k jeho revitalizaci, do standardu zdařilých (zahraničních) přírodních koupališť (úpravy bazénů, vč.technologie) s maximálním využitím potenciálu existující vzrostlé zeleně.
Předmětem návrhu je nové zázemí koupaliště (šatny, hygienické zázemí a navazující prostory), návrh úpravy stávajících bazénů, doplnění o vhodné atraktivní prvky, malá restaurace s terasou případně s možným multifunkčními komunitními prostory nebo zázemí pro potřeby projektové výuky základní školy (celoroční provoz), zvážit objekt se 2 třídami MŠ vč. potřebné zahrady.
V rámci urbanistického řešení bude navrženo i umístění budoucí kryté sportovní haly s parametry pro házenou. V areálu se nachází hodnotná vzrostlá zeleň, která bude zachována a posílena. Klidová zóna areálu – zachovat pro možnost letního kina, koncertů pod širým nebem apod. Vhodné by bylo najít prostor pro venkovní lezeckou stěnu. Stávající provozní objekt bude pravděpodobně v rámci některé z etap změn nahrazen novým objektem/objekty, zapuštěné sportoviště bude nahrazeno sportovní halou.
–––
Zykan – Šmolík
Sportovně – relaxační objekt v areálu kampusu ČVUT v Dejvicích
Fitness a sauny při severozápadní hranici kampusu mezi atelierem D a Studenstským domem při ulici Bílá. Součástí návrhu může být i intergrace a rehabilitace existujícího venkovního hřiště a ploch pro parking osobních vozidel. Důležitou součástí návrhu bude také práce s existující i navrženou zelení a současně úspornost a dlouhodobá udržitelnost celé stavby.
–––
Knytl – Šabart – Škopková
Řešení území, vybrané ve spolupráci hl.architektem Prahy 10
Jedná se o lokalitu Na Třebešíně, související s Parkem Jiřího Karena. Navržená úprava včetně zástavby by měla podpořit myšlenku posilování lokálních vazeb v komunitě místních obyvatel, bude se tedy jednat o stavby místního významu a malého rozsahu.
Jako každoročně budeme klást důraz na kolektivní spolupráci. Budete pracovat ve skupinách po cca 4-5 studentech, jen v odůvodněných případech můžeme připravit i zadání pro samostatnou práci jednotlivce.
Velký důraz je kladen na podrobnou analýzu území a ujasnění základního konceptu ve dvou úrovních: společný koncept skupiny pro celé území a pak samostatný koncept pro vlastní stavbu. Ve výsledku bude mít každý student samostatné zadání, ale vycházející z principů společně stanovených pro celé řešené území
Předpokládáme, že v průběhu semestru proběhne minimálně 1 prezentace za přítomnosti Ing.arch.Zákostelného, vedoucího kanceláře hlavního architekta ÚMČ Praha 10.
–––––––––––––––––
Udržitelné navrhování – série výukových videí
V následující sérii videí si osvětlíme základní principy, jak lze z titulu naší profese přispět k udržitelnému rozvoji. Mimo jiné si ukážeme, jak si sestavit základní analýzy, jak výhodně využít energii slunce, jak omezit tepelné ztráty a potřebu tepla, jak zajistit letní tepelnou stabilitu a další, a to vše s cílem pomoci Vám navrhovat kvalitní, krásné a udržitelné stavby.
Za finanční podpory
Nové vnitřní soutěže FSv ČVUT v rámci Institucionálního plánu ČVUT pro rok 2021, č. projektu 1052101A007 (hlavní řešitel: Lenka Ingrišová)
Úvod do série
Ostatní videa
https://moodle-ostatni.cvut.cz/course/view.php?id=482
Credits
Written & Directed by: Martin Stark
Consultants: Aleš Brotánek, Anna M. Černá, Antonín Lupíšek, Jiří Novák, Jan Růžička
First assistant director: Anna Marie Černá
Narrated by: Martin Stark, Ladislav Kalivoda, Lee Kelso (EN)
Translation (EN): Anna Marie Černá, Sandra Giormani, Martin Stark
Storyboard artist/graphics by: Martin Stark
Camera operators: Jiří Mezera, Martin Stark
Edited / sound / visual effects by: Martin Stark