Ateliér architektonické tvorby – základní 1

129ATZ1 (129ATAZ)

Anotace

Atelier základní 1 je první zkušeností studenta s návrhem konkrétního objektu na konkrétním místě. Předmět navazuje na Architektonickou kompozici, která se věnuje tvorbě kompozice jako abstraktní skladby menších částí ve vztahu k většímu celku. Nejvýznamnější odlišností předmětu atelieru základního od výuky atelieru architektonické kompozice je konkretizace zadání, které již není abstraktní a musí tedy dávat jasné odpovědi na 3 otázky:

  1. KDE? (místo / lokalita / parcela),
  2. CO? (objekt / prostor),
  3. PRO KOHO? (funkce / účel).

Stěžejní náplní předmětu je proces architektonického navrhování aplikovaný při návrhu jednoduchého objektu. Hledání vztahů a souvislostí mezi vnitřním a vnějším prostředím. Hlavním cílem výuky v obecné rovině je ovládnutí postupů architektonického navrhování spolu s dalším rozvojem kreativity nastartovaným v kompozici. Konkrétním cílem práce je návrh drobné stavby – provozně jednoduchého objektu v kontextu konkrétně zadaných podmínek.

Základní údaje
  • Stupeň studia: Bc
  • Katedra zajišťující výuku: K129 – Katedra architektury
  • Kód – Název studijního předmětu: 129ATZ1 (129ATAZ) – Ateliér architektonické tvorby – základní 1
  • Typ předmětu: povinný
  • Ročník / semestr: 1/2
  • Rozsah studijního předmětu: 0+4
  • Hodin. za týden: 4
  • Kreditů: 4
  • Jiný způsob vyjádření rozsahu:
  • Způsob zakončení: klasifikovaný zápočet
  • Forma výuky: ateliér
  • Garant(i) předmětu: Ing. arch. Ing. Jana Hořická, Ph.D.
Časový program přednášek a cvičení
[01] Zadání: interpretace zadání způsobem umožňujícím jeho rychlé pochopení [01-12] Tvůrčí rešerše a diskuse o architektuře: formou diskuzí, promítání, návštěvy výstavy apod., podpora vyjadřovacích schopností [02-03] Analýza zadání [03-05] Práce na projektu ve variantách [05-10] Práce na finální variantě + dílčí úloze dle konkrétního zadání [11-12] Práce na finálním výkrese a modelu  
Způsob a harmonogram průběžné kontroly studia během semestru
2 průběžné prezentace dokumentující vývoj a stadium návrhu.
Požadavky ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu
  • Odevzdání práce v termínu
  • Odevzdání práce formou předepsaného elaborátu
  • Povinná a aktivní účast na výuce, na prezentacích, maximálně 3 omluvené absence
Podíl zkoušky na celkovém hodnocení předmětu
Předmět není zakončen zkouškou.
Seznam požadovaných návazností
Bez návazností.
Seznam doporučené studijní literatury
  • Odborná periodika zaměřená na současnou světovou a českou architekturu (např. The Architecture Review, Architekt apod.)
  • Publikace o současné architektuře
  • Webové stránky předních architektonických ateliérů a servery zaměřené na současnou architekturu a design

Témata ateliérů ATZ1 na LS 2024/25

 

ATELIÉR BRANKOV – ČUNDERLÍK

Dočasné využití oblouků Negrelliho viaduktu v Praze-Karlíně

Negrelliho viadukt, druhý nejstarší most v Praze a do roku 1910 nejdelší železniční viadukt ve střední Evropě, patří k našim nejpozoruhodnějším technickým památkám. Současná snaha o využití prostorů jeho oblouků pro kulturní a kreativní účely (ateliéry, dílny, hudební zkušebny, galerie, obchůdky či občerstvení) patří do roku 2012. V letech 2018-2020 prošla památka generální rekonstrukcí a v prosinci 2024 byl slavnostně otevřen čerstvě dokončený první oblouk (č. 36). Projekt počítá s využitím celkem 45 oblouků, po dobu 2 let však probíhá testovací provoz, kdy je ve spolupráci s ČVUT v Praze monitorováno spolupůsobení historické stavby a nově vložené konstrukce pilotního oblouku z hlediska stavebně-fyzikálních parametrů. V rámci ateliéru vstoupí student v dialog s historickou stavbou vlastní soudobou architektonickou intervencí. Student definuje jednoduchý stavební program na základě průzkumu a analýzy území. Úkolem bude navrhnout do prostoru vybraného mostního oblouku (i v jeho bezprostředním okolí) objekt s dočasnou funkcí po dobu testovacího provozu. Bude se tak jednat o lehké, nenásilné stavby (konstrukce) s potenciálem snadné demontovatelnosti (přemístitelnosti) či recyklovatelnosti. Cílem bude vytvořit silné, novodobé koncepty založené na vlastním příběhu, reakci na specifické místo a práci s vymezeným prostorem. Při práci má student zcela volnost, jedinými limity jsou vlastní velikost prostoru mostního oblouku, požadavek, aby architektonický vstup nezasahoval přímo do historické konstrukce, a splnění minimálního stanoveného počtu nadzemních úrovní objektu. Prace bude založena na hledání jednoznačného konceptu ve variantách ověřovaných ve skicách a pomocí jednoduchých fyzických modelů, v závěrečné fázi bude návrh dopracován počítačově a prezentován vhodným zákresem do reálné fotografie (koláž).

–––

ATELIER ANTOŠOVÁ – ŠNORBERT

Pavilon u rybníků ve Stromovce

Odpočinkový pavilon s posezením, případně úkryt před nepřízní počasí (déšť, slunce, vítr) s výhledem na vodní hladinu a do okolní přírody. Umístění na nebo v těsné blízkosti rybníků ve Stromovce. Pavilon by měl reagovat na blízkost vodní hladiny a atraktivně ji využít umístěním: (a) na mole, (b) na břehu s molem vybíhajícím nad hladinu nebo obklopujícím objekt, (c) na lávce, která slouží jako přemostění, může být i průchozí jako zastavení „besídka“ na lávce nebo stát vedle lávky. Prostor pavilonu může být úplně nebo spíše jen částečně uzavřený. Vzhledem k tomu, že nejde o obytnou stavbu, předpokládáme použití lehkých konstrukcí bez nároků na tepelně izolační požadavky. Inspirace – vše od hnízd vodního ptactva až po technicistní řešení.

–––

ATELIER BOHATÝ – LAJDA – FICENEC

V ateliéru budou též zahraniční studenti, výuka bude probíhat dvojjazyčně s preferencí angličtiny.

–––

ATELIER VODIČKA – PODRACKÝ

Vltavská plovárna – znovuobjevení řeky ve městě?

Přibližně od poloviny 19. století vznikaly po celé délce Vltavy v Praze veřejné plovárny, které kromě rekreační funkce měly významný kulturní a společenský přesah do veřejného života v hlavním městě. Ačkoliv všechny postupně zanikly, v současné době zažíváme v západoevropských metropolích rostoucí trend kultivace veřejného prostoru, včetně prostoru kolem řek a možností jejich využití. Zadáním ateliéru je návrh veřejné plovárny a volnočasového areálu na pražské Štvanici, kde se hned několik z mnoha pražských plováren historicky nacházelo. Díky své poloze mezi Karlínem a Holešovicemi, čtvrtěmi s velkým plánovaným rozvojem během následujících let, skrývá zejména východní část ostrova velký, dosud nevyužitý potenciál. Studenti budou pracovat v úvodu semestru ve skupinách, po vzniku společné koncepce a přístupu k areálu budou pracovat samostatně na podrobnějším návrhu vybrané části.

–––

ATELIER KAŠPAR – BARTÍK

Terminál lanové dráhy Rokytnice nad Jizerou

Cílem ateliéru je navrhnout jednoduchý objekt v rámci plánovaného terminálu lanové dráhy v Rokytnici nad Jizerou. Terminál je řešen jako veřejný prostor vymezený nástupní stanicí lanovky a stavbami pro občanskou vybavenost a ubytování. Studenti se budou konkrétně věnovat architektonickému řešení nástupní stanice lanové dráhy a souvisejícímu veřejnému prostor s relaxační zónou/barem. Jedná se o konkrétní zadání vytvořené ve spolupráci se společností Trigema.

–––

ATELIER ŠMOLÍK – DVOŘÁK Vojtěch

Pavilony v Divoké Šárce, Praha

Cílem zadání je navrhnout pavilon na vybraném místě v údolí a okolí Divoké Šárky, včetně využití výhledu na údolí Divoké Šárky a přilehlé oblasti městské části Prahy 6. Cílem tohoto záměru je zatraktivnění pobytu v této rezervaci, informování o lokalitě, případně nabídka pohybových, relaxačních či výrobních aktivit.

–––

ATELIÉR ŠTIBOR – JURICA

Fotopointy v Krušných Horách

Zadáním projektu je návrh „Krušnohorských fotopointů“, tj. jednoduchých objektů s předem definovanými nosnými tématy, která se vztahují k jednotlivým 12 lokalitám. Zadání vzniklo ve spolupráci s Destinační agenturou Krušnohoří z.s. a bude v blízké budoucnosti realizováno. Po společné skupinové analýze jednotlivých lokalit je cílem vytvořit vizuálně atraktivní a zapamatovatelné body – odpočívadla s informačními panely, které budou propojeny turistickými trasami.V rámci ateliéru Štibor – Jurica budou zpracovány 4 lokality (Abertamy, Boží Dar, Jáchymov, Ryžovna).

–––

ATELIER HULEC – SEEGER – HOŘICKÁ

Ateliér bude vyučován anglicko-česky, prezentace v angličtině, na vedení se podílí hostující profesorka Almut Seeger (FH Erfurt).

CAMP Pavilon / Pavilon Štvanice

Předmětem návrhu bude pavilon v zahradě Centra Architektury a Městského Plánování / Centre for Architecture and Metropolitan Planning (CAMP) IPR Praha nebo na ostrově Štvanice. Ústředním tématem ateliéru je architektonická forma, která představuje výtvarný a prostorový zážitek. Bude se jednat o návrh na pomezí dočasné stavby a umělecké instalace, důraz bude kladen na koncept a kreativní přístup k návrhu.

–––

ATELIER NOVOTNÁ – SOUČEK

Pavilon Kampa

Cílem ateliéru je navrhnout pavilon v parku Kampa po vzoru londýnské galerie Serpentine. Pavilon by měl sloužit k odpočinku, relaxaci, meditaci, jako místo pro setkávání, výstavy, apod. Nedílnou součástí práce bude řešení navazujícího venkovního prostoru.

–––

ATELIER DVOŘÁK Václav – VANĚK

Kratochvilný pavilon

Zadáním ateliéru je návrh „kratochvilného pavilonu“ ve dvou nabízených lokalitách: ve Stromovce u jezírka Slunečnice a nebo u nově vybudované vodní nádrže na Letné. Společným znakem obou vodních ploch je ostrůvek, vybízející k různým možnostem využití. Podstatou návrhu bude pojednání vhodně zvolené hmoty zastřešeného objektu – v návaznosti na inspirace z realizovaných projektů ve světě. Objekt může sloužit pro různé účely, při využití břehu nebo vodní hladiny – např.  jako amfiteátr, vyhlídka – místo pro setkávání, zázemí pro sportovní aktivity, knihovna – čítárna – studovna, zázemí pro relax – plovoucí posezení s grilem, dětský koutek a další, dle kreativity studenta.

–––

ATELIER DVOŘÁKOVÁ – ČIVRNÁ

Everybody’s Coming to My House | Areál Pražského hradu

Areál Pražského hradu je jedním z turisticky nejnavštěvovanějších míst v Praze. Jeho veřejný prostor však nabízí potenciál pro širší využití i obyvateli města. Zadání se zaměřuje na návrh jednotného architektonického řešení vstupních kiosků do areálu, z nichž jeden bude rozšířen o informační pavilon pro návštěvníky. Součástí návrhu je také malá venkovní stage se zázemím pro kulturní akce menšího rozsahu, jako jsou hudební vystoupení jednotlivců nebo menších těles, autorská čtení, stand-up, slam poetry apod. Konkrétní umístění kulturní scény a info pavilonu si každý student zvolí sám na základě vypracované analýzy, která vzejde ze skupinové práce v úvodu semestru. Hudební inspirací pro toto zadání je píseň Davida Byrnea – Everybody’s Coming to My House. Své výsledné návrhy pak mohou studenti porovnat s právě probíhající soutěží vypsanou Českou komorou architektů (ČKA) a zasadit je do kontextu současného architektonického diskursu o veřejném prostoru Pražského hradu.

–––

ATELIÉR RYCHTAŘÍK – SALAVOVÁ

Fotopointy v Krušných Horách

Návrh 3D objektu, který slouží jako místo exponovaného výhledu/přístřeší podél turistické trasy v Krušných horách.

–––

ATELIER ŠOUREK SENTEBOVA

Útočiště na hraně Sulavy | Prostor pro Pobyt s vyhlídkou do údolí Berounky nad Radotínem

Návrh elementární „chaty“ v inspirativním krajinném rámci je příležitostí k pochopení a uchopení autentické architektonické tvořivosti a k jejímu rozvoji. Studenti vyzkouší a budou si osvojovat plejádu tvůrčích přístupů a technik včetně nejvyspělejších počítačových – interaktivní virtuální reality a umělé inteligence. Oporou, vedle konzultací s učiteli i vzájemných, jim budou zásadní teoretická východiska budování architektury v pracích Vitruvia, Albertiho, Heideggera, McLuhana, Norberga-Schulze a Veselého.

–––

ATELIER ŠLAPETOVÁ – POŠMOURNÝ

 

X