Ateliér architektonické tvorby – základní 1
129ATZ1 (129ATAZ)Anotace
Atelier základní 1 je první zkušeností studenta s návrhem konkrétního objektu na konkrétním místě. Předmět navazuje na Architektonickou kompozici, která se věnuje tvorbě kompozice jako abstraktní skladby menších částí ve vztahu k většímu celku. Nejvýznamnější odlišností předmětu atelieru základního od výuky atelieru architektonické kompozice je konkretizace zadání, které již není abstraktní a musí tedy dávat jasné odpovědi na 3 otázky:
- KDE? (místo / lokalita / parcela),
- CO? (objekt / prostor),
- PRO KOHO? (funkce / účel).
Stěžejní náplní předmětu je proces architektonického navrhování aplikovaný při návrhu jednoduchého objektu. Hledání vztahů a souvislostí mezi vnitřním a vnějším prostředím. Hlavním cílem výuky v obecné rovině je ovládnutí postupů architektonického navrhování spolu s dalším rozvojem kreativity nastartovaným v kompozici. Konkrétním cílem práce je návrh drobné stavby – provozně jednoduchého objektu v kontextu konkrétně zadaných podmínek.
Základní údaje
- Stupeň studia: Bc
- Katedra zajišťující výuku: K129 – Katedra architektury
- Kód – Název studijního předmětu: 129ATZ1 (129ATAZ) – Ateliér architektonické tvorby – základní 1
- Typ předmětu: povinný
- Ročník / semestr: 1/2
- Rozsah studijního předmětu: 0+4
- Hodin. za týden: 4
- Kreditů: 4
- Jiný způsob vyjádření rozsahu: –
- Způsob zakončení: klasifikovaný zápočet
- Forma výuky: ateliér
- Garant(i) předmětu: Ing. arch. Ing. Jana Hořická, Ph.D.
Časový program přednášek a cvičení
Způsob a harmonogram průběžné kontroly studia během semestru
Požadavky ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu
- Odevzdání práce v termínu
- Odevzdání práce formou předepsaného elaborátu
- Povinná a aktivní účast na výuce, na prezentacích, maximálně 3 omluvené absence
Podíl zkoušky na celkovém hodnocení předmětu
Seznam požadovaných návazností
Seznam doporučené studijní literatury
- Odborná periodika zaměřená na současnou světovou a českou architekturu (např. The Architecture Review, Architekt apod.)
- Publikace o současné architektuře
- Webové stránky předních architektonických ateliérů a servery zaměřené na současnou architekturu a design
Témata ateliérů ATZ1 na LS 2024/25
ATELIÉR BRANKOV – ČUNDERLÍK
Dočasné využití oblouků Negrelliho viaduktu v Praze-Karlíně
Negrelliho viadukt, druhý nejstarší most v Praze a do roku 1910 nejdelší železniční viadukt ve střední Evropě, patří k našim nejpozoruhodnějším technickým památkám. Současná snaha o využití prostorů jeho oblouků pro kulturní a kreativní účely (ateliéry, dílny, hudební zkušebny, galerie, obchůdky či občerstvení) patří do roku 2012. V letech 2018-2020 prošla památka generální rekonstrukcí a v prosinci 2024 byl slavnostně otevřen čerstvě dokončený první oblouk (č. 36). Projekt počítá s využitím celkem 45 oblouků, po dobu 2 let však probíhá testovací provoz, kdy je ve spolupráci s ČVUT v Praze monitorováno spolupůsobení historické stavby a nově vložené konstrukce pilotního oblouku z hlediska stavebně-fyzikálních parametrů. V rámci ateliéru vstoupí student v dialog s historickou stavbou vlastní soudobou architektonickou intervencí. Student definuje jednoduchý stavební program na základě průzkumu a analýzy území. Úkolem bude navrhnout do prostoru vybraného mostního oblouku (i v jeho bezprostředním okolí) objekt s dočasnou funkcí po dobu testovacího provozu. Bude se tak jednat o lehké, nenásilné stavby (konstrukce) s potenciálem snadné demontovatelnosti (přemístitelnosti) či recyklovatelnosti. Cílem bude vytvořit silné, novodobé koncepty založené na vlastním příběhu, reakci na specifické místo a práci s vymezeným prostorem. Při práci má student zcela volnost, jedinými limity jsou vlastní velikost prostoru mostního oblouku, požadavek, aby architektonický vstup nezasahoval přímo do historické konstrukce, a splnění minimálního stanoveného počtu nadzemních úrovní objektu. Prace bude založena na hledání jednoznačného konceptu ve variantách ověřovaných ve skicách a pomocí jednoduchých fyzických modelů, v závěrečné fázi bude návrh dopracován počítačově a prezentován vhodným zákresem do reálné fotografie (koláž).
–––
ATELIER ANTOŠOVÁ – ŠNORBERT
Pavilon u rybníků ve Stromovce
Odpočinkový pavilon s posezením, případně úkryt před nepřízní počasí (déšť, slunce, vítr) s výhledem na vodní hladinu a do okolní přírody. Umístění na nebo v těsné blízkosti rybníků ve Stromovce. Pavilon by měl reagovat na blízkost vodní hladiny a atraktivně ji využít umístěním: (a) na mole, (b) na břehu s molem vybíhajícím nad hladinu nebo obklopujícím objekt, (c) na lávce, která slouží jako přemostění, může být i průchozí jako zastavení „besídka“ na lávce nebo stát vedle lávky. Prostor pavilonu může být úplně nebo spíše jen částečně uzavřený. Vzhledem k tomu, že nejde o obytnou stavbu, předpokládáme použití lehkých konstrukcí bez nároků na tepelně izolační požadavky. Inspirace – vše od hnízd vodního ptactva až po technicistní řešení.
–––
ATELIER BOHATÝ – LAJDA – FICENEC
V ateliéru budou též zahraniční studenti, výuka bude probíhat dvojjazyčně s preferencí angličtiny.
–––
ATELIER VODIČKA – PODRACKÝ
Vltavská plovárna – znovuobjevení řeky ve městě?
Přibližně od poloviny 19. století vznikaly po celé délce Vltavy v Praze veřejné plovárny, které kromě rekreační funkce měly významný kulturní a společenský přesah do veřejného života v hlavním městě. Ačkoliv všechny postupně zanikly, v současné době zažíváme v západoevropských metropolích rostoucí trend kultivace veřejného prostoru, včetně prostoru kolem řek a možností jejich využití. Zadáním ateliéru je návrh veřejné plovárny a volnočasového areálu na pražské Štvanici, kde se hned několik z mnoha pražských plováren historicky nacházelo. Díky své poloze mezi Karlínem a Holešovicemi, čtvrtěmi s velkým plánovaným rozvojem během následujících let, skrývá zejména východní část ostrova velký, dosud nevyužitý potenciál. Studenti budou pracovat v úvodu semestru ve skupinách, po vzniku společné koncepce a přístupu k areálu budou pracovat samostatně na podrobnějším návrhu vybrané části.
–––
ATELIER KAŠPAR – BARTÍK
Terminál lanové dráhy Rokytnice nad Jizerou
Cílem ateliéru je navrhnout jednoduchý objekt v rámci plánovaného terminálu lanové dráhy v Rokytnici nad Jizerou. Terminál je řešen jako veřejný prostor vymezený nástupní stanicí lanovky a stavbami pro občanskou vybavenost a ubytování. Studenti se budou konkrétně věnovat architektonickému řešení nástupní stanice lanové dráhy a souvisejícímu veřejnému prostor s relaxační zónou/barem. Jedná se o konkrétní zadání vytvořené ve spolupráci se společností Trigema.
–––
ATELIER ŠMOLÍK – DVOŘÁK Vojtěch
Pavilony v Divoké Šárce, Praha
Cílem zadání je navrhnout pavilon na vybraném místě v údolí a okolí Divoké Šárky, včetně využití výhledu na údolí Divoké Šárky a přilehlé oblasti městské části Prahy 6. Cílem tohoto záměru je zatraktivnění pobytu v této rezervaci, informování o lokalitě, případně nabídka pohybových, relaxačních či výrobních aktivit.
–––
ATELIÉR ŠTIBOR – JURICA
Fotopointy v Krušných Horách
Zadáním projektu je návrh „Krušnohorských fotopointů“, tj. jednoduchých objektů s předem definovanými nosnými tématy, která se vztahují k jednotlivým 12 lokalitám. Zadání vzniklo ve spolupráci s Destinační agenturou Krušnohoří z.s. a bude v blízké budoucnosti realizováno. Po společné skupinové analýze jednotlivých lokalit je cílem vytvořit vizuálně atraktivní a zapamatovatelné body – odpočívadla s informačními panely, které budou propojeny turistickými trasami.V rámci ateliéru Štibor – Jurica budou zpracovány 4 lokality (Abertamy, Boží Dar, Jáchymov, Ryžovna).
–––
ATELIER HULEC – SEEGER – HOŘICKÁ
Ateliér bude vyučován anglicko-česky, prezentace v angličtině, na vedení se podílí hostující profesorka Almut Seeger (FH Erfurt).
CAMP Pavilon / Pavilon Štvanice
Předmětem návrhu bude pavilon v zahradě Centra Architektury a Městského Plánování / Centre for Architecture and Metropolitan Planning (CAMP) IPR Praha nebo na ostrově Štvanice. Ústředním tématem ateliéru je architektonická forma, která představuje výtvarný a prostorový zážitek. Bude se jednat o návrh na pomezí dočasné stavby a umělecké instalace, důraz bude kladen na koncept a kreativní přístup k návrhu.
–––
ATELIER NOVOTNÁ – SOUČEK
Pavilon Kampa
Cílem ateliéru je navrhnout pavilon v parku Kampa po vzoru londýnské galerie Serpentine. Pavilon by měl sloužit k odpočinku, relaxaci, meditaci, jako místo pro setkávání, výstavy, apod. Nedílnou součástí práce bude řešení navazujícího venkovního prostoru.
–––
ATELIER DVOŘÁK Václav – VANĚK
Kratochvilný pavilon
Zadáním ateliéru je návrh „kratochvilného pavilonu“ ve dvou nabízených lokalitách: ve Stromovce u jezírka Slunečnice a nebo u nově vybudované vodní nádrže na Letné. Společným znakem obou vodních ploch je ostrůvek, vybízející k různým možnostem využití. Podstatou návrhu bude pojednání vhodně zvolené hmoty zastřešeného objektu – v návaznosti na inspirace z realizovaných projektů ve světě. Objekt může sloužit pro různé účely, při využití břehu nebo vodní hladiny – např. jako amfiteátr, vyhlídka – místo pro setkávání, zázemí pro sportovní aktivity, knihovna – čítárna – studovna, zázemí pro relax – plovoucí posezení s grilem, dětský koutek a další, dle kreativity studenta.
–––
ATELIER DVOŘÁKOVÁ – ČIVRNÁ
Everybody’s Coming to My House | Areál Pražského hradu
Areál Pražského hradu je jedním z turisticky nejnavštěvovanějších míst v Praze. Jeho veřejný prostor však nabízí potenciál pro širší využití i obyvateli města. Zadání se zaměřuje na návrh jednotného architektonického řešení vstupních kiosků do areálu, z nichž jeden bude rozšířen o informační pavilon pro návštěvníky. Součástí návrhu je také malá venkovní stage se zázemím pro kulturní akce menšího rozsahu, jako jsou hudební vystoupení jednotlivců nebo menších těles, autorská čtení, stand-up, slam poetry apod. Konkrétní umístění kulturní scény a info pavilonu si každý student zvolí sám na základě vypracované analýzy, která vzejde ze skupinové práce v úvodu semestru. Hudební inspirací pro toto zadání je píseň Davida Byrnea – Everybody’s Coming to My House. Své výsledné návrhy pak mohou studenti porovnat s právě probíhající soutěží vypsanou Českou komorou architektů (ČKA) a zasadit je do kontextu současného architektonického diskursu o veřejném prostoru Pražského hradu.
–––
ATELIÉR RYCHTAŘÍK – SALAVOVÁ
Fotopointy v Krušných Horách
Návrh 3D objektu, který slouží jako místo exponovaného výhledu/přístřeší podél turistické trasy v Krušných horách.
–––
ATELIER ŠOUREK – SENTEBOVA
Útočiště na hraně Sulavy | Prostor pro Pobyt s vyhlídkou do údolí Berounky nad Radotínem
Návrh elementární „chaty“ v inspirativním krajinném rámci je příležitostí k pochopení a uchopení autentické architektonické tvořivosti a k jejímu rozvoji. Studenti vyzkouší a budou si osvojovat plejádu tvůrčích přístupů a technik včetně nejvyspělejších počítačových – interaktivní virtuální reality a umělé inteligence. Oporou, vedle konzultací s učiteli i vzájemných, jim budou zásadní teoretická východiska budování architektury v pracích Vitruvia, Albertiho, Heideggera, McLuhana, Norberga-Schulze a Veselého.
–––
ATELIER ŠLAPETOVÁ – POŠMOURNÝ